הכתב הכלכלי עושה סדר: מה קרה לבנק האמריקאי?

צבי טסלר No Comments on הכתב הכלכלי עושה סדר: מה קרה לבנק האמריקאי?

מהו הבנק האמריקאי שקרס, מה גרם לקריסה ולמה קריסת בנק בארצות הברית מפילה את הבורסה בישראל?

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הרוב המוחץ של מי שקורא את שורות אלו לא שמע עד לסוף השבוע האחרון על בנק סיליקון ואלי, למרות שמדובר באחד מ-20 הבנקים הגדולים ביותר בארצות הברית. הסיבה היא שמספר הלקוחות שלו מצומם יחסית- פחות מ-40 אלף, ולקוח בבנק הזה מחזיק בממוצע בבנק פיקדונות של כמעט 4 מיליון דולר.

ובכל זאת לקריסת הבנק עלולה להיות השלכות על אזרחי ישראל, וגם לקח חשוב.

אבל קודם מה זה הבנק הזה – בנק סיליקון ואלי (עמק הסיליקון) קיים כבר כ-40 שנים והתמחה במיוחד בניהול הכספים של חברות הזנק (סטרט-אפים) וקרנות הון סיכון. הבנק זיהה את הצורך של חברות במימון מיידי לפיתוח חידושים טכנולוגיים, שכשיבשילו חלקם יהיו שווים הון עתק. הבנק העניק לחברות אשראי בתנאים נוחים ואפשר להפקיד כספים בתנאים אטרקטיביים, מה שמשך אל הבנק חברות וקרנות בהן גם יותר מ-חברות מישראל.

אז מה קרה?

בתקופה האחרונה התרחשו במקביל מספר שינויים כלכליים, שפגעו בבנק:

1. הירידה בהכנסות ענף ההייטק – אחרי השיאים שרשם הענף בתקופת הקורונה, שהביאו גם לעליות שכר בשל ביקוש רב לעובדים מקצועיים, החזרה לשגרה אילצה חברות לפטר עובדים כדי שלמור על ריווחיות.

2. העליה בריבית – המאמץ של הבנקים המרכזיים להלחם באינפלציה שהרימה ראש, משכה משקיעים מהבורסה אל הדולר, ובמקביל ייקרה לבנקים את עלות גיוס ההון שלהם וגם פגעה בשווי אגרות החוב שלהם. בארה"ב הלוואות רבות ניתנות בריבית קבועה ולא משתנה כנהוג בישראל, כך שהבנק נתן הלוואות במחיר זול ומגייס הון במחיר יקר יותר.

3. הזעזועים בעולם הקריפטו – בחודשים האחרונים ענף המטבעות הקריפטוגרפים חווה משבר, עם קריסה של מספר חברות וצלילה בערך של המטבעות המבוזרים כדוגמת הביטקוי, מה שגרם לחברות להוציא את הכסף שלהן מהבנק.

במהדורת הבוקר בהגשת בצלאל קאהן, הסברנו שכעת למעשה מולאם הבנק ע"י הרשויות בארה"ב אחרי שלקוחות הבנק ניסו למשוך יותר מ-40 מיליארד דולר של פיקדונות ביום אחד. יותר מ-11% משווי הפיקדונות וכל זה בגלל אווירה שאומרת יש חשש ליציבות של הבנק וברגע שכל כך הרבה אנשים בבת אחת מבקשים למשוך כסף הבנק נכנס ליתרת חובה של כמעט מיליארד דולר ובאותו רגע נעצרה הפעילות שלו.

מחר בבוקר הבנק יפתח מחדש אבל רק למי שביטח את הפיקדונות שלו, בסכומים קטנים יחסית. זה לא נותן הרבה מענה כי 96% מהלקוחות זה פיקדונות גדולים מזה. מדובר בעיקר על חברות הזנק וקרנות הון סיכון ולכן יש חברות ששמו שם את הכסף שלהם בבנק ונמצאות במצוקה כלכלית כרגע. ההערכה היא שהבנק המרכזי יתערב אבל הוא יצטרך לקבל תשובות קודם כל.

ונציין, כי לפני שבועיים מנכ"ל הבנק וכנראה גם בכירים בו – מכרו את המניות שלהם וזה מעלה חשש שהם פעלו על סמך מידע וזו עלולה להתברר כעבירה פלילית.



0 תגובות